Kreativitet er en muskel som må trenes. Det finnes mange kreative teknikker og metoder. En av de er Osborns idégenererende spørreteknikk. Bruk spørsmålene for å finne nye ideer, utvikle og endre ideer eller analysere en utfordring. Teknikken kan du bruke sammen med dine kolleger, eller du kan skape ditt eget en-persons team. Kan ideen/utfordringen brukes […]
Designtips
Merkevarer: Bare Levi’s 501 var innafor
Min første Levi’s hadde et annet nummer enn 501. På 80-tallet var det temmelig «feil», men jeg forsøkte å klamre meg fast til at det ihvertfall var en Levi’s-bukse. Det funket selvfølgelig ganske dårlig å forsøke å innbille seg at det var greit, når det var helt krise å ikke ha den «riktige» olabuksa. Noen […]
Hva er kreativitet?
Hva er kreativitet og hvorfor trenger vi det? Absolutt ALLE mennesker er kreative. Som alle andre evner, så ligger kreativitet mer for noen enn andre, MEN når det er sagt, så er det er en evne som kan utvikles! Se på kreativitet som en muskel som må trenes for å bli sterk. Kreativitet er […]
Kreativ krise?
Finn frem et blankt ark og en blyant. Og tegn noe. Hva som helst. Hva skjer? Sitter du fast? Klarer du ikke å finne på noe? Ikke en strek en gang? … Har du klart å tegne noe, er du ifølge Tid & Tendenser (dansk magasin for tidsånd, samfunn, forbruk og livsstil) sjelden vare. De […]
Brun
Brun er en farge som forbindes med styrke, trygghet, stabilitet, solidaritet, tillit, komfort og jordnærhet. Mange menn er glad i denne fargen grunnet styrken, tryggheten og de praktiske assosiasjoner. Brunt fungerer godt for virksomheter med utendørs aktiviteter/produkter/tjenester, som for eksempel landskap, landbruk og organiske produkter. Brown Sugar – D’Angelo Brown Sugar babe, I gets high […]
Orange
Orange er fargen for den ekstroverte, sosiale og uredde risikotakeren. Denne varme og vibrerende fargen inspirerer, skaper entusiasme og er forbundet med gøy, eventyr, optimisme og selvsikkerhet. Fargen stimulerer appetitten og til gode samtaler, og fungerer derfor bra i restauranter og kafeer da kundene blir lenger, spiser mer og bruker mer penger. Orange fungerer også […]
Gul
Gult: En varm, glad, optimistisk, oppløftende og leken farge. Den stimulerer til mental klarhet og den logiske siden av hjernen, inspirerer til original tenkning, kreative ideer og analytiske prosesser. Gult fungerer godt for produkter til barn, underholdningsbransjen og virksomheter med produkter/tjenester med fokus på lekenhet og gøy. Yellow Submarine – The Beatles In the town […]
Grønn
Natur, helse, balanse, ro og healing er egenskaper forbundet med grønnfargen. Grønn er også en farge som oppmuntrer til generøsitet, vennlighet og sympati. Grønnfargen er godt egnet for virksomheter innen natur, miljø og helse. Mørk grønn kan være en god farge for finans og økonomi. Green is the colour – Pink Floyd Green is the […]
Turkis
Turkis representerer den klare tanke, kommunikasjon og innovasjon. Fargen er beroligende, styrkende og inspirerer til positive tanker. Det er en farge som passer fint til både menn og kvinner i alle aldre. Turkis er mye brukt og fungerer godt for media, kommunikasjon og sportsrelaterte virksomheter. Turquoise – Joan Baez Your eyes beams like sunlight on […]
Blå
Blått er universelt den mest populære fargen og derfor «safe» å bruke. Fargen signaliserer selvtillit, ansvar, trygghet, kommunikasjon, visdom, tradisjon og høye idealer. Blått uttrykker også tillit og ærlighet, og kan derfor være med på å bygge kundelojalitet. Blue Velvet – Bobby Vinton She wore blue velvet Bluer than velvet was the night Softer than […]
Lilla
En verden av velstand, luksus, fantasi og drømmer. Den lilla verden oppfordrer til kreativitet, opplysning og spirituelle reiser. Fargen strekker seg fra den intense lilla til den dypere fiolette. Fiolett er en farge som ofte blir benyttet av bedrifter med produkter/tjenester av høy kvalitet. Fiolett brukes da gjerne sammen med gull for å få tydeligere frem […]
Rosa
Kjære varme, myke, søte, naive, forhåpningsfulle, romantiske, uskyldige, feminine og forståelsesfulle rosa… Rosa tas ofte i bruk for å nå det feminine markedet med kosmetikk, mote, skjønnhet og romantikk. Fargen kan uttrykke tyngde, letthet og intensitet alt etter hva for rosa som benyttes. For eksempel er den fargeintense rosa mye brukt for å markedsføre rimelige […]
Rød
I fargepsykologien er rødt en farge som blir forbundet med energi, lidenskap, opphisselse, handling og styrke. Fargen stimulerer de fysiske sansene våre som apetitt, lyst og seksualitet. Ønsker du å oppfordre til handling, som for eksempel å få noen til å klikke på en kjøpsknapp, kan den røde fargen være til hjelp. I Cherry Red […]